Jak to souvisí?
Redaktoři vyrazili na zhruba stejně dlouhou trasu (550/570 km). Kratší trasu projeli se Škodou Rapid s benzínovým motorem, delší s oktávkou v dieselu. Rapid sežral 40 litrů benzímu, oktávka 30 litrů nafty.
Spálením 1 litru benzínu vznikne cca 2,338 kg oxidu uhličitého. Spálením 1 litru nafty vznikne asi 2,831 kg téhož. Zdroj http://www.ekoblog.cz/?q=emise.
Tedy benzínový rapid vypustil do ovzduší asi 93,5 kg CO2, oktávka 84,9 kg.
Přesto bude řidič rapidu na německých dálnicích platit méně, protože benzín prý je ekologičtější...
Ekologičtější v čem? V oxidech dusíku? Ty vznikají jednak za vysokých tlaků a teplot, jednak v katalyzátorech. Diesely katalyzátor nemají, naopak mají Ad Blue na likvidaco NOxů, zatímco vysokopřeplňované benzínové motůrky s objemem okolo 1 litru vytvářejí příhodné prostředí pro vznik NOxů jak ve spalovacím prostoru, tak v katalyzátoru.
A pevné částice? Vznikají za stejných podmínek, jak NOxy. Tedy i v benzínovém motoru. Až na ten katalyzátor. Tam se spíš usazují a snižují jeho účinnost.
Tak proč je benzínový motor s vyšší spotřebou ekologičtější než diesel s nižší? Ví to někdo?