AT

Už jen bodově výhrady k vašim teoriím:

Nevšiml jsem si, že by někdo v diskuzi napsal, že preferuje stabilní zdroje a už vůbec ne, že by zavrhl fotovoltaiku jako takovou. To se dobýváte do otevřených dveří. Jen všichni odmítli udělat jednoznačný závěr o samospasitelnosti FV energie (zatím). Odběr elektřiny je proměnný ale na rozdíl od výroby FV se dá do jisté míry predikovat a přizpůsobit tomu zdroje. Nakopnutí průmyslu výrobou komponent FV není tak jednoznačné, protože jako vždy půjde konečný spotřebitel a tím i koncoví dodavatelé po ceně, která je nejnižší kde?

Pokud se intenzivně o FV zajímáte, asi vám neušla zpráva, která v posledních týdnech proběhla médii. S rostoucím počtem FV je nutné investovat do posílení distribuční sítě a její optimalizaci. Včetně úložišť. Objevila se myšlenka, že se to dělá hlavně kvůli nám "solárním baronům" a že by se tedy měli na těchto nákladech více podílet. Třeba vyšší distribuční sazbou .... Ještě to bylo proložené větami, jak chudí spotřebitelé doplácejí na ty bohaté. Stačí?

Závěr za mě: fotovoltaika určitě ano. Ale opatrně s podporou, hlavně tam, kde to nedává smysl. Netlačit ji za každou cenu, hlavně ne ideologickými důvody. Nejít ani cestou zákazů nebo umělým znevýhodňováním jiných zdrojů elektřiny. Pokud je FV tak výhodná, jistě se prosadí po čase sama. Investovat do vývoje.

Foto

Odpověď na úvodní otázku: protože NIMBY a protože byrokracie.

Evropské hospodářství, sešněrované zelenými sny, byrokracií a nárokovostí, bude jen těžko konkurovat cenami diktátorským režimům, kde diktátor nebo vládnoucí oligarchie jednoduše rozhodne o těžbě a výrobě. U nás jsme si prakticky zakázali těžit uhlí i další suroviny, kde ještě zákaz úplně nenabyl platnosti, tam jsme zdražili energii povolenkami a tak se tu nevyplatí výroba čehokoliv energeticky náročného - například i solárních panelů. Ty pak dovážíme spolu s dalšími surovinami i výrobky z míst, kde je energie i práce levnější.

-------

Co se týče odběrové křivky: ta kolísá o jen o malé desítky % proti průměru. Navíc je její velikost velmi dobře predikovatelná: Minima dosahuje v noci, maxima kolem desáté dopoledne a kolem šesté večer. Den za dnem. Další poklesy odběru nastávají v týdenním cyklu o víkendech, roční cyklus pak predikuje větší odběry v zimním období a menší v letním.

Denní kolísání lze vykrýt klasickými zdroji spolu s vodními (i jinými) úložišti s kapacitou v řádu hodin jejich plného výkonu. Delší období pak lze už regulovat všemi zdroji nezávislými na počasí - včetně jaderných. Jadernými zdroji by bylo možné regulovat i denní kolísání, jen se to prostě nevyplatí, vzhledem k poměru jejich fixních a variabilních nákladů.

Vedle toho FVE vyrábějí nepravidelně, mají někdy i mnohadenní výpadky na velkých plochách, sezónně pak vyrábějí v opačném taktu, než je třeba pro spotřebitele. K vyrovnání by bylo třeba mnohem (řádově až dvouřádově) mohutnější úložiště než u stabilních zdrojů a/nebo zálohu těch stabilních zdrojů a k tomu i mohutnější přenosovou soustavu. To vše zdraží energii a tím i průmyslovou výrobu. Tedy i případnou výrobu fotovoltaických panelů. Kruh úpadku se tím uzavírá.

AT

No ... na tu otázku totiž nejde rozumně odpovědět, protože je blbě položená. Je manipulativní, podsouvá skutečnosti, které jsou minimálně diskutabilní a hlavně je uvozena větou "Proč se za těchto okolností..." Přitom tyto okolnosti byly docela dobře (nechci se zase moc chválit) v diskuzi zpochybněny.

Vy jste celý čánek pojal výhradně jako velmi zjednodušený rozbor výhodnosti elektromobility. Ta má ale s FV společné jen to, že auto může někdy tankovat sluníčko. Přitom je to mnohem složitější záležitost s dalšími podmínkami a významnými vlivy. Z výhodnosti nebo nevýhodnosti elektromobility nelze zpětně usuzovat na výhodnost fotovoltaiky. Jak už jsem psal: mám FV ale místo elektroauta jsem si teď koupil auto se spalovacím motorem. Protože to zatím je ekonomicky výhodnější.

Teď rozšiřujete téma o problematiku celé FV. Nevím, jestli to není pro vás příliš velký burger.

JK

Předchozí blog a diskusi jsem nečetl, teď toto ano. Zkušenosti s elektromobily a s fotovoltaikou /větrníky/ jsou už mnohaleté, už lze učinit relevantní závěr. A ten je následující: 1) elektromobily - o.k., dobré na krátké pravidelné trasy, ale na výkony vyšších stovek km denně, několikrát týdně - zatím ne. Velký problém - pád hodnoty vozidel. Fakticky se to vymyká ekonomickému modelu nákupu a provozu ojetých vozidel (což není malá část ekonomiky). Nákladní doprava - v aku elektrice nesmysl. 2) elektřina pro domácnosti, cestou lokální FVE a nějakého aku úložiště - O.K., při přiměřeném snížení komfortu funkční. Otázka nákladů klasické infrastruktury, protože poloostrovní provozy jsou fakticky parazitismus. 3) elektřina pro průmysl a veřejnou infrastrukturu - nesmysl, řešení je drahé, protože je vždycky duplicitní. Nutné záložní přenosové linky a záložní zdroje. Tedy 2x tolik investic, a ty budou využívány sice méně intenzivně, ale s původními náklady na provoz a údržbu. Pro energeticky citlivé obory (hlavně chemie.... což zasahuje tak do 90% průmyslových aktivit) je to smrt. Samozřejmě, pokud se takto zbavíme průmyslu, bod 3) bude vyřešen. Bohužel pak nebudou prostředky pro body 1) a 2), v jakékoliv podobě. - - - - Mám doma spoustu aku nářadí, je to vlastně zázrak, ta hustota energie. Nedovedu si ale představit velkou aku baterku, co by umožnila kontinuální provoz obloukové pece. A i kdyby, opravdu nevím, jestli ta elektrika bude v dnešních cenách pod 1 tis. Kč/MWh. Dneska tu cenu nemáme ani z uhlí /viz povolenky/, proto taky nejsou v Evropě metalurgické provozy udržitelné. - - - - Takhle letmým pohledem si myslím, že o osudu Evropy je už rozhodnuto. Bude to skanzen. Zčásti ruský, zčásti muslimský ("německo-francouzsko-britský"). Samozřejmě to není nezbytně nevyhnutelné, ale 30 let úporné zelené snahy je prostě už vidět.

Foto

Vy jezdíte denně několik set km? Bez přestávky? Nezodpovědné, ba zakázané.

Foto

Mě zaujala vaše myšlenka, že se chcete vyhnout závislosti na zemích s těžko předvídatelnými režimy a chcete využívat sluníčko, když je "zadarmo". To je chvályhodné. No, jednotlivé aspekty FVE nebudu rozebírat, problematika je to široká a dosti komplikovaná, přibývají tu aspekty na první pohled nečekané, například (nikoliv zanedbatelné) ztráty tam, kde je většinou lidé ani skutečně neočekávají (například na drátech stejnosměrného napětí mezi FV panely a střídačem, nebo úložištěm), je toho prostě celá hora, něco pozitivního, něco negativního).

Ale fakt, že se výroba FV panelů odehrává v drtivé většině v Číně je co? Jasně, je to technické řešení, lze vybudovat továrny i v Evropě, budiž (to bude ale mít vliv na cenu, tady se vyrábí daleko dráž, než v Číně). Ale pro výrobu FV panelů je spotřeba vzácných kovů (a při plánovaném množství zcela jistě) opravdu dosti vysoká. No a vzácné nejsou jen podle označení, ale také proto, že jich na Zemi moc není a nejsou na mnoha místech. Zhruba 85 % všech světových zásob je v Číně a zhruba 5 - 10 % v Africe. Takže co teď s tím?

  • Počet článků 222
  • Celková karma 12,46
  • Průměrná čtenost 1280x
Narcistní civilizace se vyznačuje tím, že v totalitě komunikačních technologií prakticky nekomunikuje, jen vytváří hluk.

Závěr: Internet je dokonalý vynález. Bez něho by blbost chřadla.