Elektromobilita = sen, nebo realita?
Základem elektromobilu je elektromotor. Relativně nevelký váleček, který je mnohem menší, lehčí a jednodušší než spalovací motor o stejném výkonu. Navíc je mnohem účinnější (zhruba o sto procent) a jeho točivý moment je využitelný prakticky v celém rozsahu otáček a největší je v okamžiku, kdy se začíná roztáčet. I proto nepotřebuje převodovku. A pokud se každému poháněnému kolu přiřadí vlastní elektromotor, odpadá rozvodovka, diferenciál i ten mezinápravový, auto může jezdit jako permanentní "čtyřkolka", což je výhodné z hlediska přenosu hnací, brzdné i dostředivé síly.
Elektromotor taky nečoudí (pokud nevzplane) - alespoň v místě, kde je provozován.
Komu by za těchto okolností vadilo, že elektromobil je vlastně jedna velká těžká pojízdná baterie.
No - nejspíš tomu, komu vadí právě ta baterie.
Jak už bylo napsáno, je velká, těžká, se stále ještě velmi omezenou kapacitou. Ale hlavně je neskutečně drahá a velmi špatně se nabíjí.
To "špatně" znamená jednak pomalu, jednak málokde. "Čerpaček" na elektřinu je málo, a přesto, že spousta optimistů tvrdí, že je to jen otázka pár let, než se vybudují, a že to budou rychlonabíjecí stanice, kde nabití baterií o cca 50 kWh bude otázkou 5 minut, netroufám si s nimi tento optimismus sdílet.
Proč ne? Na to stačí trocha matematiky.
50 kWh energie je množství energie potřebné k ujetí cca 400 km v autě se spalovacím motorem. Při energetickém obsahu cca 18 MJ energie v 1 litru paliva (benzín i nafta jsou na tom plus mínus stejně) je to 10 litrů paliva. Při účinnosti 0,4 potřebujeme tedy natankovat 25 litrů paliva. Kolik času to zabere? Dvě minuty?
Když budeme totéž množství energie dobíjet do baterie doma v garáži, potom při hlavním jističi 3x25 A můžeme odebírat ze sítě výkon 10 kW a potřebných 50 kWh doplníme za 5 hodin (když všechny ostatní spotřebiče vypneme). A to počítám účinnost elektromobilu 100 %.
Ale u té čerpačky se chceme zdržet tak 5 minut. To je 60 x méně času. Tedy 60 x větší příkon. Při stejném napětí 60 x větší proud. Tedy 1500 A. Na jedno auto. U čtyř stojanů to znamená 6000 A. To už je slušný proud, vyžadující kabel pomalu jak lidská ruka.
Ano, slyším, lze přece změnit napětí. Lze, ale základní problém to neřeší. Tím je nutnost přebudovat prakticky celou rozvodnou síť v zemi tak, aby unesla takovéto špičkové zatížení. Počínaje sítí velmi vysokého napětí a konče rozvody prakticky v každém domku.
Jinými slovy - elektromotor z osobních aut už asi nikdo nevyžene. Ale spalovací motor ještě dlouho taky ne. Včetně vznětového. Naftu, která se při destilaci benzínu jaksi "mimoděk" vyrobí, do moře asi lít nebudeme.
Lumír Vitha
FVE přemítání, pro příště už nepáchnoucí benzínem, aby to někoho nemátlo
Potřetí usedám ke klávesnici, abych veřejně popřemýšlel, proč FVE, vlastně kompletně OZE, ano, nebo ne. Podle reakcí pod mými dvěma předchozími texty usuzuji, že je to téma přinejmenším dráždivé. Vlastně neusuzuji, spíš se to
Lumír Vitha
FVE zamyšlení páchnoucí benzínem - pokračování
V pátek jsem si položil otázku, proč se zasazovat o další závislost na zdrojích energetických surovin ze zemí s těžko předvídatelnými režimy, když k nám dopadá dostatek energie ze slunečního záření, které je zdarma
Lumír Vitha
Malé fotovoltaické zamyšlení trochu páchnoucí benzínem
Dnes se opět po nějakém čase v tisku objevila informace o tom, že země OPEC snižují těžbu ropy, aby udržely, případně zvýšily cenu. Což mě přivedlo k tomu, hodit na papír otázku, kterou už mám na jazyku dlouho.
Lumír Vitha
Za co bych stávkoval? - Pokračování
Nebo spíš rozvinutí toho, co jsem napsal v pátek. To proto, že debata pod článkem se stočila pouze na školné, jako kdybych označil školné za univerzální všelék. V úvodu pro přehlednost zopakuju stěžejní odstavec zmíněného textu.
Lumír Vitha
Za co bych stávkoval?
Na pondělí se chystá generální stávka, byť podle způsobu informování médií to vypadá jako stávka učitelů za vyšší platy. No neva, zůstanu jako učitel u toho, že i tak se to dá vyložit a že tudíž celkem snadno dopředu odhadnu,
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení
Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...
Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD
Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...
Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov
Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...
Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník
V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...
Prodej domu (chalupy) v obci Kolaje, Středočeský kraj, okres Nymburk
Kolaje, okres Nymburk
2 950 000 Kč
- Počet článků 222
- Celková karma 12,46
- Průměrná čtenost 1280x
Závěr: Internet je dokonalý vynález. Bez něho by blbost chřadla.